2015. október 12., hétfő

Mogyorós nutellás sütigolyó

Van úgy, hogy az embernek semmi nem sikerül. Most kivételesen nem én jártam pórul, hanem Édesanyám, aki a sütőből kivéve leejtette a kuglófot, ami amiatt össze vissza tört. Mivel egy alkalomra készítette, ezért oda már nem lehetett elvinni ebben a formában. De milyen jó, hogy van egy gasztroblogger a családban. :) Rögtön beindult a fantáziám, mikor megláttam a "romokat". Körülbelül ezt vizionáltam, amit itt láttok a képen, bár gondolatban szebben tudok fényképezni éjszaka. :) Nagyon sietnem kellett a maradék felhasználásával, mert egyébként a kuglóf olyan isteni finom, hogy az egész család rájárt, nem volt téma, hogy töredezett... Egyébként ez egy remek maradék vagy csúnyasütifelhasználási ötlet, szóval ha leesett, eltört, megmaradt bármi, akkor gyúrjatok belőle gombócokat! :) Alul írtam még pár ötletet, ha ízben nem passzolna ez a nutellás-csokis "tapasztóanyag". Remélem hasznát veszitek majd ennek az ötletnek!




Hozzávalók (26 golyóhoz)


- 20 dkg mogyorós kuglóf (recept alul - bármilyen más sütivel helyettesíthető)
- 5 dkg tejcsoki, mogyorós ízesítéssel
- 2 kiskanál nutella (illetve ez konkrétan nem az volt, hanem valami csokis mogyorókrém - de értitek, na)
- 2 evőkanálnyi rum (vagy rumaroma, de el is hagyható)
- mogyoródarabok a forgatáshoz (lehet kakaópor is)

Elkészítés


  1. A kész süteményt kézzel szétmorzsoljuk. Aki ódzkodik a mancsosságtól használjon robotgépet.
  2. Ezalatt mikróban felolvasztjuk a csokit: én apróra szoktam vágni, majd egy tálkában alacsony fokozaton mindig 10 másodpercig melegíteni, majd elkeverni. Ezt addig ismételgetem, míg fel nem olvadt. Persze lehet bátrabban is melegíteni, de a csoki kényes jószág, úgyhogy óvatosan!
  3. Az olvadt csokihoz kevertem a két púpos kiskanál mogyorókrémet és a rumot is. Ezt a morzsához csorgattam és először egy kanállal majd kézzel szépen összegyúrtam. Nekem pont tökéletes lett az állaga, ha valakinek ez túl mancsos lenne, akkor lehet egy kis szárazanyaggal sűríteni (például még sütimorzsa, vagy darált keksz, kókuszreszelék, vagy ebben az esetben darált mogyoró) ha pedig túl száraz akkor egy kevés nutellával, pici tejjel vagy akár rummal lehet puhábbá tenni.
  4. A masszából golyókat formázunk és mogyoródarabkákban vagy kakaóporban megforgatjuk.
De persze nem lehet mindenki olyan szerencsés, hogy pont mogyorós vagy valami kakaós-csokis jellegű tésztát vág a földhöz. Mi a teendő hát, ha egy olyan ízvilággal van dolgunk, amihez nem passzol ez a nutellás-rumos ízesítés? 
1. Krémes sütemények: sajnos van olyan, hogy egy krémes süti pofára esik. Kegyetlenül kínzó dolog. De meg lehet azt is menteni (persze mindenki a saját higiéniai igényeinek és elvárásainak megfelelően kapargassa fel a földről a krémet - bele a golyócskába). Itt rém egyszerű a dolgunk, a krémmel együtt aprítjuk össze a sütit, így már a tapasztóanyag is belekerült a masszába.
2. Egy könnyedebb ízvilágú egyszerű süti (például ez a kis francia) nem nagyon tudna érvényesülni egy brutális csokis "malterral", mint ami a receptben látható, így ezekhez a piskótákhoz mascarponét vagy krémes joghurtot lehet használni, vagy pedig - ha például a fenti narancsos piskótához igazítjuk a köntöst - narancslikőrt vagy narancslevet, vagy más gyümölcslevet, lekvárt, ami ízben passzol a sütihez. Ezekre nagyon jól jönnek a csokibevonatok, hiszen az alapízük nem annyira domináns, de például egy vékony réteg fehércsokival nagyon passzolnak! :)

És végül lássuk a "medvét": ez a mogyorós kuglóf nagyon gyakran elkészül nálunk (ennek ellenére még a blogon nem kapott helyett - ez hiba) főleg mert nagyon egyszerű és nagyon finom. Ízre nagyon hasonlít az egyik kedvenc kevert tésztás süteményemre, az Osztrák kuglófra, noha azt általában dióval vagy mandulával készítem. A recept egy nagyon régi Dr, Oetker füzetből való, igazi családi receptté szelídült. Nagyon ajánlom, mert nagyon finom!

Hozzávalók

- 20 dkg vaj
- 25 dkg cukor (én általában 15-18 dkg-ot teszek hozzá)
- 1 tasak vaníliás cukor
- 5 tojás
- 2 evőkanál rum 
- 1 kiskanál fahéj
- 18 dkg mogyoró darálva (vagy legalábbis apróra vágva)
- 12 dkg liszt
- 1 tasak sütőpor
- 10 dkg csoki (lereszelve, vagy apróra vágva)

Elkészítés

  1. A vajat habosra keverjük a cukorral, vaníliás cukorral, majd egyesével hozzáadjuk a tojásokat is. Rummal és fahéjjal ízesítjük, majd hozzáadjuk az átszitált lisztet (ehhez kell keverni a sütőport) és mogyorót, majd a végén a csokit is.
  2. Kivajazott, hagyományosan kilisztezett formába öntjük (mostanában cukrozni szoktam, ez ad egy plusz ropogós karamelles réteget a süti szélein) és 180°-on tűpróbáig sütjük. (Kb. 45 perc - ha nagyon pirul, alufóliával le kell fedni.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése